Perlespelt-salat med honningbagte rabarber, feta og forårsløg

fullsizeoutput_90aDa jeg skrev SRO havde jeg brug for pauser, mange pauser. Det resulterede i, at jeg gik i køkkenet og lavede lidt forskelligt. Heriblandt denne perlespelt-salat med honningbagte rabarber, feta, forårsløg og andet godt. Serveret med panerede rødspætter, ja, så har man en skøn sommerret. Rødspætterne panerede jeg i en blanding af majsmel og almindelig hvedemel. fullsizeoutput_90c


Opskrift på perlespelt-salat med honningbagte rabarber, feta og forårsløg


Ingredienser:

  • Perlespelt
  • Rabarber
  • Honning
  • Spinat
  • Forårsløg
  • Ærter
  • Feta
  • Citronsaft
  • Olivenolie

Fremgangsmåde:

Skær rabarberstængler(jeg brugte 5-6 stængler) i skiver på ca 2-3 cm. Tænd ovnen på 180 grader varmluft. Rabarberne vendes i honning og fordeles på en bageplade. De skal have ca. 30 min i ovnen eller til de er møre.

Kog perlespelt efter anvisningen på posen. Jeg brugte ca. 3-4 dl til denne portion. Snit spinat og forårsløg. Når perlespelten er kogt færdig, skylles den i kold vand. Herefter vendes det sammen med spinat, ærter, citronsaft, en anelse olivenolie samt eventuelt salt og peber. Kom på et fad og anret med feta, forårsløg og de honningbagte rabarber.  
fullsizeoutput_908

Hverdagsglimt

fullsizeoutput_915En pause fra SRO-skrivning tilbragt i de skønneste omgivelser i en af mine yndlings byer; nemlig Mariager

Så kommer jeg endnu engang med en strøm af billeder fra den seneste tid. At gå i gymnasiet, have arbejde og hvad der ellers følger med, tager meget af min tid, men så er det rart at bruge weekender med familie og venner og tage ud i det danske land. Det er hvad jeg har brugt mange weekender på over det sidste stykke tid. SRO’en (opgaven man skriver i 2.g) fik jeg færdiggjort i slutningen af sidste uge og henover weekenden, så nu ser jeg frem mod eksamensperioden. Jeg har trukket to mundtlige eksaminer: tysk og matematik. Ikke lige hvad jeg gik og håbede på, men det har man jo desværre ikke selvbestemmelse over. Så nu er det blot med at tage en eksamen ad gangen, forberede sig godt og håbe på, at det nok skal gå.
img_6068Årets første vaffelis. Nøj, hvor har jeg snakket meget om det. Her fra det blå ishus i Tversted.img_6070Madklub i Hirtshals bød på adskillige gåture. Blandt andet på fiskerihavnen. img_6047Friske forårsruller og dejligt selskab. Det er sådan en hyggelig spise.img_6095I Mariager smuttede vi tilfældigt forbi en kunstudstilling. Jeg var dog langt mere fascineret af deres trappe, end af selve kunsten.img_5923En omgang brunch hos Café Frida i Mejlgade. Sådan et hyggeligt sted – klart anbefalelsesværdigt. img_6029På den sædvanlige gåtur til arbejde, måtte jeg stoppe op og knipse et billede af et træ i fuldt blomster-flor. 
img_6016Grill og hygge på en mandag.img_5951En familietur mod Aalborg i regnvejr – men det er jo ingen sag med gummistøvler, regnjakke og paraply. Og så var det efterfulgt af en kop kaffe og et stykke snickerskage hos Penny Lane i Aalborg C. Mmmh. 

Sprød granola

fullsizeoutput_901Denne granola har jeg efterhånden lavet mange gange. Den er nemlig virkelig let at lave, og så smager den lækkert ovenpå en greenie eller bare rent med havremælk og et drys friske bær. Den er sødet med honning, som også giver den en lækker sprødhed efter en tur i ovnen. Hvis man synes det er udoverskueligt at købe en masse forskellige poser med nødder og kerner, så har jeg flere gange brugt en bageblanding fra Urtekram. Den kan købes i Netto for ca 30 kr. Det beløb har man hurtigt overskredet, hvis man køber nødder og kerner seperat. Så er det tip givet videre. fullsizeoutput_902Ingredienser:

  • 150 gram grovvalsede havregryn
  • 150 gram blandede nødder og kerner. Brug eventuelt denne blanding fra Urtekram
  • 1/2-1 dl revet kokosmel
  • 1 god spsk honning
  • Kardemomme, vanilje, kanel

Fremgangsmåde:

Opvarm ovnen på 180 grader varmluft. Smelt honningen. Dette kan gøres nemt og hurtigt i en mikroovn. Bland havregryn, kokosmel, kerner og nødder. Fordel honning i den tørre blanding. Tilføj smagsgiver. Jeg har brugt 1/2 tsk kardemomme, 1/2 tsk kanel og 1 tsk vaniljesukker. Fordel på en bageplade og sæt i ovnen. Granolaen skal have ca. 12-15 min. Ca hvert 5 min (eller når det øverste af granolaen er gyldent), tages det ud af ovnen for at vende rundt i det med en grydeske. Når alt granolaen har fået en flot gylden farve, tages det ud af ovnen. Det skal køle hel af, inden det fyldes i et glas – ellers vil det ikke bevare sin sprødhed.   
fullsizeoutput_903

Kosttilskud: Fiskeolie

fullsizeoutput_90d

Fiskeolie fra Vipra

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg tænker over, hvad jeg spiser, og hvilke ting jeg fylder min krop med. Jeg mærker en kæmpe forskel, hvis jeg spiser anderledes i en periode. Jeg bliver langt mere sløv, får lettere ved at få hovedpine, og så går det typisk også ud over min hud. Derfor vælger jeg hovedsageligt at spise sundt – også fordi jeg ikke kan undvære grøntsager og salater. Det lyder måske skørt for nogle, men jeg craver af og til en salat, hvis jeg ikke har fået nok grønt. Nu må jeg hellere også understrege, at jeg også spiser søde sager og virkelig nyder det, men så vidt muligt holder jeg det i moderate mængder og ikke alt for tit 😉

Udover at spise sundt, så husker I måske, at jeg i en periode forsøgte mig med en spiseske flydende fiskeolie dagligt. Det fungerede fint, og jeg vænnede mig da også nogenlunde til smagen. Meeen, jeg blev lidt træt af, at jeg fik opstød i løbet af dagen, som smagte af fiskeolien. Så nu har jeg sat mig for, at udskifte den flydende variant med dem i kapsler. Jeg får bestemt ikke indtaget tilstrækkelige mængder fisk, og dermed ikke alle de vigtige omega 3 og 6 fedtsyrer i løbet af hverdagene. Så er der jo ikke andet for end at tage det i form af kosttilskud. Lige nu har jeg en fiskeolie-variant kaldet ‘krill olie’, som første prioritet. Den skulle nemlig indeholde DHA og EPA omega-3 fedtsyrer, som typisk er dem, der går tabt i kapslerne, hvis man sammenligner med den flydende variant. Derudover skriver de også, at man ikke får opstød med fiskesmag, hvilket var det, der fik mig til at stoppe med at tage flydende fiskeolie. I kan læse mere om alle fordelene her: Krill Olie fra fisk. Det lyder alt sammen helt vildt godt, så måske jeg skulle give det et skud! Har I erfaringer med krill olie?

Indlægger er lavet i samarbejde med Vipra.dk

Månedens ønsker

majDenne måned er jeg rigtigt gået i sommer-mode. Collagen er denne gang fyldt med sommerlige, lyse farver, lette sommerkjoler, sandaler og ikke mindst solcreme. I dag skriver jeg med SRO. Det er altid en større omgang med sådanne opgaver, men heldigvis er emnet nogenlunde spændende og vejret godt – så jeg klager mig ikke. Selvom jeg nu også ser frem til, at jeg er nået i mål med SRO’en. Kan I ha’ jer en dejlig dag!

1 Kjole fra & other stories: En lang slå-om kjole er helt perfekt til sommer. Den kan både bruges til hverdag med et par flade sneaks, til sommerens fester eller på stranden. Farven er super fin – især med de hvide prikker og lyserøde blomster. Det gør den lige dét mere sommerlig. 

2 Sandaler fra Monki: Nu hvor solen er at mærke, så er det vel på tide at finde sandalerne frem. Mine er lidt slidte, så mon ikke et ekstra par skulle skaffes henover sommeren. 

3 Solcreme til ansigtet: Selvom der er SPF 15 i min dagcreme, så er det vigtigt med god beskyttelse mod solen. Jeg har ikke de store erfaringer med solcreme lavet til ansigtet, men denne har SPF 30 og ser da nogenlunde fornuftig ud. 

4 Kjole fra Pieces: En kjole er nok det mest komfortable, man kan have på i varmt vejr. Her er en simpel og fin en af slagsen fra Pieces.

5 Bukser fra H&M: Disse bukser ser ultra behagelige ud – og så er de tilmed pæne.

6 Sneakers fra Adidas: Jeg kunne godt tænke mig et par sneakers, som kunne bruges til sommer sammen med en let sommerkjole. Disse synes jeg er et fint bud med den sarte blå farve.

7 Jakke fra Envii : Fineste jakke i lyserøde nuancer som endda er udsmykket med guldglimmer. 

Older posts